HMS Belfast
Tento křižník HMS Belfast (His/Her Majesty Ship - loď jejího veličenstva) je jedinou velkou válečnou lodí z 2. světové války, kterou v Evropě můžete vidět a důkladně si zevnitř prohlédnout. Patřila ke královskému námořnictvu - Royal Navy. Loď kotví na Temži v centru Londýna, hned naproti pevnosti Tower of London a blízko mostu Tower bridge.
Belfast byl spuštěn na vodu v roce 1938, na den sv. Patrika - tj. 17. března. Ve stejný den byla spuštěna i jeho sesterská loď Edinburgh. Do služby loď vstoupila 5. srpna 1939.
HMS Belfast již 21.11.1939 (krátce po zahájení války) najel na magnetickou minu a musel do doků. Edinburgh měl ještě větší smůlu, ten šel ke dnu poté co byl torpédován. Mina poškodila trup a zranila několik členů posádky. Tato nehoda vyřadila křižník z provozu na tři roky.
Opravy Belfastu skončily až v prosinci 1942 a loď sloužila na známé trase arktických konvojů dopravujících vojenský materiál do SSSR. Služba během těchto misí byla neobvykle náročná nejen kvůli velkému německému nebezpečí, ale i kvůli tuhým mrazům dosahujícím mnohdy až - 30 °C.
Důležitou roli sehrál Belfast i při vylodění v Normandii. Po válce se aktivně zapojil na straně OSN do konfliktu v Koreji a ve službě setrval až do roku 1963.
Loď byla vyřazena z provozu roku 1963 a roku 1971 bylo rozhodnuto, že loď zůstane zachována jako památník britského námořnictva 1. poloviny 20. století. Byla zakoupena za pouhou 1 libru pro Imperial War Museum. Toho samého roku byla u příležitosti oslav bitvy u Trafalgaru zpřístupněna veřejnosti.
A teď pár zajímavých technických údajů:
Rozměry 187x21 m, pohon 4 turbíny o celkovém výkonu 81.000 koňských sil a lodi měly rychlost až 33 uzlů, ponor6,1 m , výzbroj 20 děl , 12 protiletadlových kanónů, maximální dostřel téměř 23 km , pancéřování na bocích 114 mm , na palubě 76 mm . Posádka čítala 750 až 850 mužů (jako vlajková loď).
Návštěva křižníku Vám může klidně zabrat i půl dne - než doslova prolezete všech 7 palub, tak Vám to dá opravdu zabrat. V útrobách se skrývá rozsáhlá a neuvěřitelně zajímavá expozice, technické vybavení i muzeum o veškeré historii lodi a o životě na ní během války. Působí to moc realisticky - chirurgický sál během operace námořníka, zubař, modlitebna, marodka, kuchyně, srprchy, vše i operační - strategické místnosti. Expozice je doplněna i řadou videoukázek
Belfast byl spuštěn na vodu v roce 1938, na den sv. Patrika - tj. 17. března. Ve stejný den byla spuštěna i jeho sesterská loď Edinburgh. Do služby loď vstoupila 5. srpna 1939.
HMS Belfast již 21.11.1939 (krátce po zahájení války) najel na magnetickou minu a musel do doků. Edinburgh měl ještě větší smůlu, ten šel ke dnu poté co byl torpédován. Mina poškodila trup a zranila několik členů posádky. Tato nehoda vyřadila křižník z provozu na tři roky.
Opravy Belfastu skončily až v prosinci 1942 a loď sloužila na známé trase arktických konvojů dopravujících vojenský materiál do SSSR. Služba během těchto misí byla neobvykle náročná nejen kvůli velkému německému nebezpečí, ale i kvůli tuhým mrazům dosahujícím mnohdy až - 30 °C.
Důležitou roli sehrál Belfast i při vylodění v Normandii. Po válce se aktivně zapojil na straně OSN do konfliktu v Koreji a ve službě setrval až do roku 1963.
Loď byla vyřazena z provozu roku 1963 a roku 1971 bylo rozhodnuto, že loď zůstane zachována jako památník britského námořnictva 1. poloviny 20. století. Byla zakoupena za pouhou 1 libru pro Imperial War Museum. Toho samého roku byla u příležitosti oslav bitvy u Trafalgaru zpřístupněna veřejnosti.
A teď pár zajímavých technických údajů:
Rozměry 187x21 m, pohon 4 turbíny o celkovém výkonu 81.000 koňských sil a lodi měly rychlost až 33 uzlů, ponor
Návštěva křižníku Vám může klidně zabrat i půl dne - než doslova prolezete všech 7 palub, tak Vám to dá opravdu zabrat. V útrobách se skrývá rozsáhlá a neuvěřitelně zajímavá expozice, technické vybavení i muzeum o veškeré historii lodi a o životě na ní během války. Působí to moc realisticky - chirurgický sál během operace námořníka, zubař, modlitebna, marodka, kuchyně, srprchy, vše i operační - strategické místnosti. Expozice je doplněna i řadou videoukázek
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář